A kizomba egy zene és egy tánc, amely a 70-80-as években indult el Angolából és a Zöldfoki
Szigetekről (Cabo Verde). A szó maga bulit, táncos mulatságot jelent. Az angolaiak szerint a sembából
ered, amikor az ősi folklórra hatást gyakorolt a beszivárgó zouk zene. A cabo verdei tanárok szerint
viszont az angolai kizomba megmaradt sembának, csak lassabb zenére táncolják. Ez a téma örök, és
nincs nagyon értelme arról beszélni hogy mely nemzethez köthető a kizomba eredete. Az angolai azzal
érvel, hogy a kizomba szó az angolai kimbundo dialektusból ered, ami nem létezik Cabo Verde-n
(nincs ilyen szó a kreol nyelvben). Ezért hívják ott inkább „passada”-nak. Viszont amit ott passada-nak
neveznek, az nem áll 2-3 lépésnél több elemből. A cabo verdei szigetvilágban amikor bekerült a zouk
zenéje elkezdték rá táncolni a saját lépéseiket. Innen alakult ki a saját stílusuk, amit szintén kizombának
könyveltek el a világban. A cabo verdei stílusban a tartás is más, a kezek lejjebb helyezkednek el,
nagyobb befolyás érződik a tradicionális cabo verdei népi táncok részéről, mint például a coladeira és
a morna. Ráadásul ez, amikor kilépett a világba elkezdett keveredni. Egy szó mint száz: a különböző
stílusok párhuzamosan formálódtak napjainkig (sok-sok egymásrahatással), a hasonlóság pedig
abból ered, hogy az eredeti folklór alapja az egyszerű séta volt. Ma a kizomba eredetéről inkább csak
vélemények vannak , mint szigorú tények.
Minden olyan afrikai országban, ahol megjelent a zouk zene, és ahogy említettük hatással volt a helyi
folklórra, alakultak ki a „lokális” stílusok (mind zenében mind táncban). Angolában azért is alakult ki a
kizomba, mert a fiatalok elhanyagolták a kultúrát nem akartak sembát tanulni. Kapóra jött a zouk hatása
és, hogy rávegyék az „öregek” az új nemzedéket a táncra, kicsit egyszerűsítettek a semba lépésein,
kicsit közelebb kerültek egymáshoz a partnerek, a többi pedig már ment magától. A dolog bevált,
egyre több fiatal táncolta a kizombát innen pedig már nem kellett sok a sembához. Ettől függetlenül a
kizomba fejlődése is elindult, és lehet, hogy sok figura a sembából ered, viszont ma már más technikával
táncolják, mint a sembát. Kezdetben nem is létezett maga a „kizomba” kifejezés, hanem Angolában
például Semba-Zouk-nak, Cabo Verde-n Cola-Zouk-nak nevezték az új műfajt. A kizomba, illetve
passada kifejezés csak később alakult ki.
De ez talán nekünk magyaroknak ha táncolni akarunk nem is annyira fontos. Szerintem érdemes angolai
és cabo verdei tanároktól is tanulni, megismerni a stílust amit tanítanak, és ebből kialakul mindenkinek a
saját stílusa, ami őhozzá, mint egyénhez közel áll.

A tánc maga meglehetősen érzéki is tud lenni, vezetéstechnikája az argentin tangót idézi. Bár nevezik
sokan „afrikai tangónak” is, fontos leszögezni, hogy lényeges különbségek vannak a két tánc közt,
illetve az élmény, amit adnak is teljesen más.
A tánc különleges intimitását az adja, hogy a párok mellkasa összesimul, a fejüket is összeérintik, és sok
esetben a férfi a combjaival is vezeti a lány lépéseit. Lehet kontaktus nélkül is táncolni, csak kicsit más.
Mivel a tartás jobbára zárt, nem enged sok teret az egyéni „stíluselemek” kibontakoztatásának, mint
például a salsában a gyakorlottabb táncosoknál ez megfigyelhető.
Nem véletlen, hogy kevés kizomba show-t találunk a fesztiválok műsorain, és a videómegosztókon. A
kizomba inkább összeköti a két táncost, és nem kifelé, a közönségnek, hanem inkább befelé, egymásnak,
egymással összhangban táncolnak. A lány szinte teljesen átadja magát a férfi irányításának, rábízza
magát, és belesimul ebbe a különleges ölelésbe, és a túlfűtött afrikai zenébe.

A semba viszont teljesen más, gyorsabb, játékosabb zenére táncolják, sokkal nyitottabb tartásban, és
teret enged a férfiaknak különböző „trükkök” felvonultatásának. A látványos „trükkök” egy része ma
már megjelent a kizombában is.

A bizalom egyértelműen meghatározza ezt a táncot, hiszen ha a lány nem bízik meg a partnerében,
akkor nem fogja teljesen átengedni magát. Sok, nagyon elismert kizomba táncos mondta már, hogy
vannak partnerek, akikkel akár ez egész tánc alatt nem jutnak túl az egyszerű alaplépéseken, mert nem
alakul ki ez a kapcsolat és ez a bizalom. Viszont amikor valaki megtalálja a párját, egy életre szóló élményben lesz része. Nem meglepő, hogy a táncparketten gyakran láthatunk csukott szemmel, teljesen egymásba merülten táncoló párokat.

A kizomba ritmusa sokkal egyszerűbben megérezhető, mint pl. a salsáé, talán még hamarabb adja
meg a kezdő táncosoknak a tánc élményét, és a vezetés-követés nagyszerű első tapasztalatait. Azért az
európaiak többségének nem megy olyan könnyen a mellkas kontakt és az egész testtel való vezetés.
Idegen, és nem is engedik könnyen a másik felet az intim szférájukba. Ez kulturális értékkülönbség.
Viszont ha sikerül átlépni a neveltetésünkből adódó korlátokon az egymásra hangolódás és az intimitás
különleges élményét tapasztalhatjuk meg. Talán ez adja a kizomba hirtelen jött népszerűségét. Így lesz a
kizomba tánca a sokak által emlegetett „3 peces szerelem” érzése.

Ma a kizomba megjelent már nemzetközi fesztiválokon, illetve Magyarországon is kezd terjedni, bár
még gyerekcipőben jár. Komoly fesztiválokon már tapasztalhattuk, hogy a bachata és a salsa mellett
egyre több kizomba zene szól, és egyértelműen a háttérbe szorítja a népszerű zouk-ot is.

Tanárai (a teljesség igénye nélkül):

Pedro Thomas Petchu (Angola, jelenleg Portugáliában él), akit sokan neveznek kizomba papának is.
Őt tartják a kizomba egyik első nemzetközi tanárának, az elsők közt kezdte el rendszerbe foglalni,
és tanítani a kizombát. Partnerével Vanessával ma is rendszeresen tanítanak sembát, kizombát és
tarraxinhát a nemzetközi fesztiválokon. Sok elismert tanár szólítja őt „papának”, ezzel is jelezve, hogy
tőle eredezteti tudását. 1984 óta Petchu több díjat is nyert, köztük 1995-ben az év legjobb koreográfusa
díjat Angolában.

Jamba Mulimbwe (Angola, jelenleg Csehországban él). Hivatásos showtáncos, színpadi műsorokat
koreografál és ad elő nemzetközi fesztiválokon. Jamba tanítási stílusa nagyon közel áll az európai
szokásokhoz, hihetetlen energiája és profizmusa az egyik legelismertebb kizomba és semba tanárrá tette.
Tagja a “Tradicion” profi tánccsapatának és társalapítója a Kizomba CZ Teamnek, melynek célja a
kizomba népszerűsítése és tanítása. Hamarosan hazánkba látogat!

Kwenda Lima (Cabo Verde, jelenleg Portugáliában él). Több, mint 10 éve oktat kizombát és
tradicionális cabo verde-i táncokat. Ő a megalkotója az u.n. „Kaizen Dance”-nek, amely sajátos ötvözete
az afrikai táncoknak és egyfajta táncterápiának. Kwenda sajátos stílusa, pozitív életszemlélete áthatja az
óráit is. Hihetetlen karizmatikus, erős egyénisége magával ragadja az óráin résztvevőket. Tanított már
Magyarországon is, és akik az óráin részt vettek nem csak tánctudásban lettek gazdagabbak, hanem sok
emberi értéket is magukévá tehettek.

Helio Santos (Cabo Verde, jelenleg Portugáliában él). Nagyon sokat tesz a kizomba terjesztéséért.
Lisszabonban például ingyenes kezdő órákat szervez, hogy minél több táncost „fertőzzön meg” a
kizomba szeretetével. Fő stílusa a passada. Bár a tradicionális cabo verde-i táncok mestere, modern
tánctechnikákat is tanult, amelyeket felhasznál az oktatásában. Több művészeti diplomával is
rendelkezik, rendszeresen állítják ki festményeit és grafikáit is. Vizuális művészetek kategóriában az
Állami Ifjúsági Díj nyertese 2008-ban.

Ricardo Sousa – Afrolatin Connection (Portugália). Több mint 6 éve oktatnak kizombát Portóban.
Számos fesztivál meghívott oktatója partnerével Paulával. Szintén Petchú tanítványai voltak, az egyik
leghatékonyabb oktatási módszert fejlesztették ki a kizomba terjesztésére. Saját stílusukat Kizomba
Flow-nak nevezik, melynek több elkötelezett követője is van Európában.

Nagy Tamás és Farkas Veronika.

Egy éve tanítják a kizombát Magyarországon. Ők Magyarországon az elsők közt kezdtek tanítani, több
nemzetközi fesztivál meghívott előadói, a YesKizomba magyarországi fesztivál szervezői. Leginkább
külföldi fesztiválokon tanultak, hogy itthon úttörő szerepet felvállalva meghonosítsák a kizombát.
Személyesen foglalkozik velük Petchu és Helio is. A budapesti kizomba közösség meghatározó vezetői.

Mi a különbség a Zouk és Kizomba zenék között?

Ezt nehéz lesz leírni mert elég ingoványos a téma, de megpróbálom.
Ahogy korábban említettem, az autentikus zouk zenének (Kassav) elég erős ráhatása volt a helyi afrikai
folklórra, ebből jött létre több országban is pici különbségekkel a kizomba.

Persze időközben maga a zouk műfaj is igen sokat változott.
Elég erős ökölszabály, hogy az eredeti zouk-ot francia kreol nyelven éneklik, a kizombát pedig
portugálul. Persze ettől eltérhetnek a zouk alfajai (pl. lambada/brazil zouk) amit szintén portugálul
énekelhetnek.
Ha hallgatjuk a zouk-ot akkor biztos hogy zeneileg sokkal folyékonyabb az üteme, és a dallama is,
mintha állandóan úszna. A kizomba ennél sokkal élesebb ütemezésű, nem folyik, más a két műfaj
dinamikája, máshol hangsúlyos a zene.

A ritmusa is más, bár nehéz észrevenni a különbséget:
Ha a zouk-ot hallgatjuk, akkor van egy magas hangú dob ami állandoan üti a „ta-ti-ti, ta-ti-ti” ritmust és
a lényeg itt a zenei 1-en van. Hogy ez a magas ütős az 1-re mindig üt a zoukban. Kizombában a zenei 1
általában mély hang/dob hangsúlyos és nem „ta-ti-ti” egyenletes a ritmusa, hanem picit eltolodik a ti-ti
része későbbre. A kizomba ütemezése sokkal élesebb és szaggatottabb.
Persze sokszor keveredik is a 2 stílus (vagy akár több is), ez is, az is előfordul benne, így taláhatunk
olyan zenéket, amit Zouk-Kizomba-nak becéznek. De létezik Zouk-Tarraxa, Cabo-Zouk és újabban
létezik úgynevezett Ghettozouk műfaj is (pl.: Nelson Freitas).

És még egy dolog: hiba lenne megbélyegezni bármely előadót is azzal hogy „ő zouk-ot zenél”, vagy „ő meg
kizomba-t”. Nagyon sok előadó albumain vegyesen fordulnak elő ezek a műfajok, említhetném itt a
sokak által igen kedvelt Kaysha-t is!
Egy pár példa:
Zouk:


Kizomba:
http://www.youtube.com/watch?v=Jt-93ki4tqY

Zouk-Tarraxa: http://www.youtube.com/watch?v=ABuoviflBYg
Kizomba-Tarraxa: http://www.youtube.com/watch?v=B-yGWkoBgc8

Szívből reméljük, hogy sikerült egy kicsit közelebb hozni minden kedves Olvasóhoz a kizomba
csodáját, és együtt kezdünk „sétálni” közösen, összefogva a kizomba terjesztésének útján.

A cikk megszületéséért külön köszönettel tartozunk Hamvas Nikolettnek!

Írók:
Kiszner Krisztián és Nagy Tamás