Nemrég mutatták be a Bethlen Téri Színházban a Közép-Európa Táncszínház és a CONSLÁ-s Ujszászi Dorottya Dotty táncszínházi előadását, a Click-et. Az előadás apropóján készítettünk interjút Dottyval, az előadás koreográfusával.
Mielőtt belevágnánk a beszélgetésbe, tisztázzunk két fogalmat: Mi a CONSLA és mi a kortárs tánc?
A CONSLA az én kreációm. A kortárs tánc a salsa és a kontakt improvizáció ötvözetből létrejött mozgásnyelv, mely elsősorban partneringen alapszik. Ez egy folyamatosan alakuló táncstílus, mely több fórumon is megmutatkozott már, először a nemzetközi salsa életben Leon Rose partneremmel, a ‘Got to dance’ brit tehetségkutató középdöntőjében, a shanghai Swatch Art Peace Hotel rezidenciáján, a 2015-ös Velencei Biennálén, most a Közép-Európa Táncszínház előadásában. Improvizációban, és koreográfiákban. Legutóbb a Consla Jam-en, mely egy különleges salsa-kontakt improvizációs buli, ami újra február 6-7-én lesz.
A kortárs táncot nehéz definiálni, hiszen minden kortárs ami ma születik. Talán úgy fogalmaznék hogy egy olyan tánc, melyben nem csak a formák a meghatározóak, hanem a természetes mozgás és annak különböző dinamikái, a mozdulatok kötései.
Honnan jött az ötlet, hogy a salsa világát ötvözd a kortárs tánc világával?
Mindig is közel állt hozzám mind a két világ, hiszen gyerekkoromban azon szerencsések egyike voltam, aki Kubában nőtt fel, a kortárs tánc pedig a profi táncművész létem jelenlegi állomása. Győri balettiskola, Budapest Táncszínház – a modern jazz után az érdeklődésem a kortárs tánc felé vitt. Mivel mindkét ág elevenen él bennem, egybegyúrtam őket.
Sok éves táncos karrier áll már mögötted, de koreográfusi pályán még újoncnak számítasz. Mi volt a motivációd, miért vágtál bele a koreografálásba?
Táncművészként nagyon élveztem, hogy sok különböző alkotóval dolgozhattam, ötleteim mindig voltak, és lehetőség is adódott, hogy kiéljem efféle ambícióimat. Eddig három egész estés darabot koreografáltam, nem vagyok már teljesen kezdő. Most hosszú szünet után én mégis újoncnak érzem magam, hiszen van új mondanivalóm: a Consla mozgásanyagának bemutatása, és az évek alatt sokat változott táncszínházi kifejezésvilágom. Eljött ennek az ideje.
Milyen ihlettől vezérelve született meg a Click? Miért Click a címe?
A Click nekem egy olyan élmény, amikor minden passzol. Az angol nyelvben használják ezt a kifejezést. A darabom témája a párkapcsolat és az egyedüllét. A mai világban kicsit elkényeztetetten azt hisszük, egy click-eléssel megkaphatunk mindent. Pedig van amiért sokkal többet kell küzdenünk, és van amit nem lehet erőltetni, és olyan is akad, amikor az első pillanattól kezdve egyszerűen működik.
Most hogy megvolt a premier hogy látod, sikerült színpadra vinned azt amit megálmodtál?
Szeretem ezt a darabot. Látszólag könnyed mint a salsa világa, de van benne mélység. Az előadók hangulata nagyon meghatározza az előadást. Rengeteg játék lehetőség van benne, ami előadásonként változik. Nekem az alkotás nem azt jelenti hogy megtervezek mindent és az úgy is lesz. Inkább terelgetem őket, és elfogadom hogy ez a benne lévő egyéniségek és az én gondolataim aznapi találkozása. Elégedett is vagyok és kíváncsi, na vajon ma mi lesz belőle?
Nehéz volt ötvözni a salsát a kortárs tánccal?
Bevallom nem adja könnyen magát. Egy bizonyos szintig könnyű, magától értetődő, és élvezetes. De én szüntelenül látok valamit a szemem előtt ami fele tartok, amiért kell kísérletezni bőven, hogy az arányok jók legyenek, oda eljutni már nem olyan könnyű. A Consla Core, amatőr salsásokból álló társulatommal lassan 4 éve dolgozunk, és nagyon élvezem a munkát, ahogy próbanyulakként bízva bennem szépen fejlődnek ők is és a Consla is a kezem alatt.
Hogy látod a salsa mint táncstílusról milyen kép alakult ki a színházi világban?
Úgy gondolom hogy a profi táncosok nagy általánosságban nem tartják olyan sokra a salsát. De van érdeklődés és elismerés is hiszen ez a darab sem született volna meg. Sajnos egyelőre kevesen táncolják, de van pár kivétel, akit elkap a gépszíj és az beleszeret mint mindannyiunk. Azon a szinten amin én szeretném ötvözni azt sokéves rutinnal, ‘szerelemmel’ , rengeteg ‘social dancing’-gel lehet megszerezni. Van egy másik út, tudatossággal, gyakorlással is csak a teremben, de abban kevesebb az élvezet, pedig a salsa esszenciája az öröm. Egy profi táncosnak sem könnyű ebbe csak úgy beleugrani.
Gondolom a profi táncosok is meglepődtek hogy latin zenére salsa lépéseket, kombinációkat kell elsajátítaniuk. Könnyedén sikerült átadni nekik a ’latin életérzést’? Könnyen vették az akadályokat?
A profik alázatosan gyakorolták a lépéseket, persze minden alkalommal nagy kihívás újat tanulni főleg ha már valami hasonlóban nagyon magas szinten vagyunk. Kell hozzá türelem. A salsa igazi életérzését szerintem nem lehet dél-amerikai utazás, vagy latinókkal való találkozás nélkül érezni, de valahogy van bennünk valami ami összecseng látatlanban is vele, és mi úgy táncoljuk, ahogy ezt mi érezzük. Bevallom őszintén, igazán izgalmas volt Kínában Conslát és salsát tanítani. Visszatérve az előadásra: garantálhatom, hogy nem marad ki a latin világba való belecsöppenés sem.
Az előadást látva felmerült bennem egy-két kérdés: Például sokat cserélnek inget… mi ennek az jelentése? :)
Ki mire asszociál. A táncszínházi előadásoknak az a szépsége, hogy mindenki a saját megélt élményeihez képest értelmezi az előadást, így egész mást látsz benne te vagy én.
Mennyi szabadságot kaptak a táncosok a koreográfián belül? Volt lehetőségük az improvizálásra?
Szerintem sokkal többet mint szoktak. Van aki rutinosabb ezen a téren, így sok teret adtam neki, van aki máshogy mutatja meg magát a darabban. Az improvizáció nekem élővé és izgalmassá teszi az előadást.
Mire számítson egy salsás ha elmegy és megnézi az előadást?
Egy előadásra amiben benne van az élet sava borsa. Különösen érdekes lehet ez egy salsásnak, mert mindannyiunk keveredett már kapcsolatba az ellenkező nemmel a táncon keresztül. És nem sok táncszínházi előadás születik melyben ott van a salsa, kicsit másként mint megszoktuk, de ez derüljön ki ott. Szeretném megemlíteni, hogy van az előadásnak még egy érdekesége: Újvári Péter az UP együttes frontembere élőben énekel a darabban, tőle nem megszokott, de jazz stílusban.
Mik a távlati terveid mint koreográfus?
Már készülök a márciusi új bemutatóra, melyben szóló és duó is lesz. Ízlésvilágában közelebb fog állni a kortárs tánchoz, és én is fogok táncolni benne. Partnerem: Frigy Ádám, kortárs táncos, volt versenytáncos. Ebből már lehet következtetni hogy a Consla sem fog kimaradni az előadásból.
Szerző: Nagy Balázs
Fotók: Dusa Gábor/Közép-Európa Táncszínház
További információk az előadásról:
http://cedt.hu/index.php?lang=hu&page=darab&id=70Következő előadás: 2016. Január 29. 19.00, Bethlen Téri Színház
Infók: https://www.facebook.com/events/152650731763702/.
http://www.bethlenszinhaz.hu/event/click-a-kozep-europa-tancszinhaz-eloadasa-2/