Home » Táncetikett » A táncetiketten túl: Siker és élvezet a társasági táncban

A táncetiketten túl: Siker és élvezet a társasági táncban

Az interneten bukkantam egy érdekes és nagyon hasznos, kétrészes írásra a táncetikettről. Bár nem kifejezetten a salsára íródott, és nem is napjainkban – de úgy gondolom, hogy ettől függetlenül nagyon sok hasznos iránymutatást ad. Lefordítottam, ha ti is így gondoljátok, tegyétek fel a Latinfo-ra. – Dorka

Ezen cikkhez kapcsolódik a szerző másik írása is: A táncetikett elemei

A Latinfo.hu-n korábban már összegyűjtöttük a salsa-afro-latin bulik etikett szabályait, íme: http://latinfo.hu/tancetikett/

Aria Nosratinia: A táncetiketten túl: Siker és élvezet a társasági táncban

Az eredeti írás: http://www.utdallas.edu/~aria/dance/beyond.html

Tartalom

  • Bevezető
  • Etikett és azon túl
  • Szerezz örömet a partnerednek
  • Ki a népszerű?
  • Táncpartnerek
  • A táncos közösség
  • Tánc és románc
  • Önvizsgálat

Bevezető

Az emberek többnyire puszta élvezetből táncolnak társasági táncokat (social dance). A tánc megszállottjai számára semmi sem hasonlítható ahhoz az élményhez, amikor egy gyönyörű zeneszámra egy csodálatos partnerrel kecsesen és harmóniában együtt rezdülnek.

Azonban bárki, aki volt már buliban, észrevehette, hogy nem mindenki tölti kellemesen az idejét, vagy legalábbis nem egyformán. Míg néhányan sok táncot végigülnek, mások iránt folyamatos a „kereslet”. Ezek a szerencsés táncosok nem csak remekül szórakoznak, hanem át is adják az örömüket maguk körül másoknak. Valami van bennük, ami túllép a jó megjelenésen és a tánctudáson. Hogyan csinálják? Melyek azok a személyes értékeik, szokásaik és készségeik, amik a sikerhez vezeti őket a tánctéren? Ez a cikk kutatja a választ ezekre a kérdésekre.

Etikett és azon túl

A társasági viselkedés sikerének titka az elfogadott viselkedési normák ismerete. A táncetikett fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni egy társasági táncos számára. Az etikett mindenütt fontos, de különösen a táncban alapvető a kellemes viselkedés, ahol nincs helye az udvariatlanságnak.

A táncos közösségek általában kicsik, remek önszabályozó rendszert alkotnak a táncetikettre. A tapintatlan alakok átmenetileg jól érzik magukat más táncosok rovására, azonban ők gyorsan nagy hírnévre tesznek szert többnyire számukra ismeretlen oknál fogva, és kirekesztetté válnak. A jó hírnév, mint megbízható és kellemes partner, a társasági táncos legfőbb értéke.

A következőkben néhány fontosabb szempontot érintünk. A többi részletért olvasd el a kísérő cikket: “A táncetikett alapjai”

  • Soha ne hibáztasd a partnered azért, ami a táncparketten történik. Legalábbis ha szeretnél máskor is táncolni vele.
  • A táncra való felkérést szinte minden esetben el kell fogadni. Ha visszautasítasz egy táncot, akkor nem állhatsz be táncolni annak a számnak a végéig.
  • Nincs kéretlen tanítás a tánctéren! A partnered számára ez jó eséllyel kisebbségi és megalázó érzést okoz. Nem kimondottan jó módja a bátorításnak arra, hogy ő vagy mások táncoljanak veled.
  • Ne sajátítsd ki a partnered a tánctéren. A táncosok udvariasak, és ritkán utasítanak vissza táncot, de ez nem hatalmaz fel arra, hogy visszaélj a kedvességükkel. Táncolj mindenkivel és engedj mindenkit táncolni.
  • A tánctéren légy tekintettel a többi párra. Haladj ügyesen a tánctéren (floorcraft); ne válassz el más párokat egymástól, ne csinálj emeléseket vagy koreografált lépéseket a tánctéren.

Amit eddig tárgyaltunk, az általánosságban a táncetikett alapjának tekinthető. Bárki, aki következetesen megszegi ezeket a szabályokat, idővel kirekesztődik a helyi táncos közösségből, tehát az első lépés a siker felé, hogy kövessük a táncetikett szabályait. Amikor már mesterszinten gyakoroljuk az etikettet, akkor ideje továbblépni és megtanulni, mit tehetünk még, hogy népszerűek legyünk a táncos körökben. A cikk további része ezzel a témával foglalkozik.

Szerezz örömet a partnerednek

A sikeresség legnagyobb titka a társasági táncban az, hogy szerezz örömet a partnerednek. Amikor ebben a feladatban sikeres lettél, népszerűséged szárnyalni fog, és soha nem lesz hiányod készséges és lelkes táncpartnerekben.

Ne vezess kényelmetlenül: Ha a követőd karját kitekered, mikor forgatod, rángatod, hogy őt megfelelő helyre húzd, és más erőteljes vezetést alkalmazol, nem fogják értékelni. Ha a követő nem teszi azt, amit szeretnél, akkor valószínű a vezetésed nem volt eléggé gyakorlott. Hacsak nem ismersz már jól egy figurát, ne táncold a társasági tánctéren. Tartsd meg az órákra és a gyakorló estekre, amíg ki nem gyakoroltad a figurát, és utána vidd a társasági tánctérre. Ha a vezetés jó, és a követő még mindig nem követ, akkor is a vezető a hibás, mert túl bonyolult figurát vezet a követőjének.

Ne vezesd a vezetőt: Amikor követőként felkérsz valakit táncra vagy elfogadod a felkérést, akkor hallgatólagosan beleegyezel, hogy hagyod őt vezetni. Ugyanakkor ez nem azt jelenti, hogy tökéletes követőnek kell lenned, vagy legalábbis különösen jónak, hanem azt, hogy ne próbáld meg a vezetőt vezetni. Ha „ellopod a vezetést” az tiszteletlen és zavaró a partnered számára; megtagadod az együttműködést a partnermunkában.

Óvd a partnered: A vezető számára ennek két szempontja van. Az első a tánctéren haladás (floorcraft). Lásd meg előre a többi táncos mozgását, és igazítsd a figuráid a tánctéren levő üres helyeknek megfelelően azért, hogy partnered ne vezesd neki más pároknak. Másodsorban, ha ütközés veszélye fenyeget, húzd közel magadhoz a partnered és forduljatok meg, így felfoghatod azt. A követő szintén megvédheti partnerét, ha figyel annak háta mögé. Ha egy pár közeledik a holtterében, egy kis nyomás a vállán vagy a kezén figyelmeztetheti a várható ütközésre.

Szórakoztasd a partnered: Nem csak azért vagy ott, hogy te magad jól szórakozz, hanem azért is, hogy a partnered szórakoztasd. Ez egyebek között azt jelenti, úgy táncolj, hogy az a partnered számára is kényelmes legyen, azon a szinten, amely mindkettőtök számára kellemes, és jó humorral kezeld, ha valami nem sikerül. Ha maximalista vagy a tánctanfolyamaidon, hagyd ezt hátra a buliban. Ismerd be a hibákat, ha a tieid, de ne rágódj rajtuk sokáig egyik esetben sem. A játékosság és a könnyedség szintén segít a táncban. Nézz a partneredre és mosolyogj (kivéve azokat a táncokat, amikben nem szokás). Ne csak magadra figyelj, hanem a partneredre is.

Éreztesd a partnereddel, hogy megbecsülöd: A legnépszerűbb táncosok nem feltétlenül a legképzettebbek, hanem inkább azok, akik világosan éreztetik partnereikkel, hogy az ő társaságuk értékes és élvezetes. A legtöbb ember nem szívesen táncol olyannal, aki látszólag unatkozik, vagy nem törődik vele, bármennyire is csodálatosan táncol.

A bosszantó tényező: Sok minden van, ami elfogadható mindennapi helyzetben, azonban bosszantó, amikor közvetlen közelben teszik, ahogyan tánc közben vagyunk. Különösen ne dudorássz, számold a lépéseket vagy rágj rágót tánc közben.

Érdemes még egyszer elismételni a társasági tánc alapszabályát: Akkor vagy boldog, ha a partnered boldog.

Ki a népszerű?

Ezen a ponton megbízható társasági táncos vagy, aki mindig a partnerét helyezi előtérbe. De a hírnév kiépítése időbe telik. Mi tesz valakit népszerűvé első látásra? Ha a szám elején körülnézel a táncteremben, látod a táncosokat körbesétálni, fürkészni a tömeget a következő partnerüket keresve. Bizonyára elgondolkodsz rajta, nem mind ismerik a lehetséges partnerüket. Akkor mit keresnek? Íme néhány válasz:

A jó táncosok keresettek: Ez a leghasznosabb módja annak, hogy népszerű légy a táncos körökben. Bármi egyébre való tekintet nélkül, a jó táncosok mindig keresettek. Ez szolgáljon ösztönző erőként arra, hogy próbálkozz és fejleszd a tánctudásod. Nem szükséges millió figurád tudnod, de jó vezetés-/követéstechnikával kell rendelkezned. Gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj! És utána gyakorolj még egy kicsit.

A táncosok a táncosokat keresik: A táncosok elsősorban azokat keresik, akiket a tánctéren táncolni látnak. Csak másodsorban fordulnak azokhoz, akik a szélen ücsörögnek. Talán az az oka, hogy akit a tánctéren látni, az bizonyára táncos, vagy jó táncos, vagy kevés valószínűséggel fog visszautasítani táncot. Bármi legyen is az oka, ha táncolni látnak a tánctéren, nagyobb eséllyel fogod megkapni a következő táncot. Gondolj erre úgy, mint a táncosok tehetetlenségének egyik formájára. Ha túllépsz ezen a tehetetlenségen, kellemes táncos estéd lesz. Tedd meg, ami tőled telik, hogy megszerezd az első néhány táncot, miután megérkezel egy táncos eseményre; könnyebb lesz utána.

Tánccipők: A táncosok táncosokat keresnek, de hogy vesznek észre egy táncost (hacsak nem látnak táncolni a tánctéren)? A válasz: tánccipők! Egy olyan táncos eseményen, ahol az emberek nem ismerik egymást, tapasztalt táncosokat láthatsz, amint fürkészik a tömeget, de nem az arcokat figyelik, hanem a lábakat! Beruházás egy pár tánccipőbe a tánc iránti lelkesedés jele. A táncosok tudják ezt, így ha tánccipőt viselsz, megnöveli az esélyét, hogy felkérnek táncolni.

A táncosok azokat keresik, akik „igent” mondanak: Sosem jó érzés, ha visszautasítanak a táncban. Emellett időpocsékolás is: ha két szám között eltelő néhány másodperc alatt egyszer vagy kétszer visszautasítanak, a következő szám elvész. Ha visszautasítasz táncokat, morcosan nézel, vagy kéreted magad, az csökkenti az esélyed arra, hogy felkérjenek táncolni, ami a következő pontra visz bennünket.

Lelkesedés, táncolni akarás: Állj közel a tánctér széléhez. Nézd a táncosokat a tánctéren, mozogj a zene ritmusára. Mosolyogj. A táncosok figyelmét felkelted, ha érzik, hogy táncolni szeretnél. Még jobb, ne várj, hogy felkérjenek. Menj és kérj fel valakit! Mi a legrosszabb, ami történhet? Akkor is, ha visszautasítanak, legalább megmutattad, hogy táncolni szeretnél.

Humorérzék, kedvesség: Légy kedves a partneredhez. Ő bizonyára elég kedves volt, hogy felkért téged vagy elment veled táncolni, tehát viszonozd a szívességet. Emlékezz, azért vagy ott, hogy jól érezd magad, tehát érezd jól magad! Viselkedj kellemesen, vagy legalábbis tégy úgy. És legfőképp, mosolyog!

Fizikai vonzódás: Ez az egy tényező valamennyire kívül esik az irányításunkon, de tagadhatatlan, hogy a táncban, ahogyan bárhol máshol, a jó megjelenésű embereknek előnye van. A férfiak különösen a csinos hölgyekhez vonzódnak. A nők, miközben a férfiak sekélyességére panaszkodnak, általában semmivel sem viselkednek jobban.

Ezt elmondva azért a legtöbbünk számára, akiknek nem adatott meg a filmsztár külső, van jó hír. A jó kinézet segíthet az első tánc megszerzésében, de hosszú távon a személyiség, a humorérzék és legfőképpen a jó tánctudás felülmúlja a jó kinézetet (legalábbis a tánctéren).

Táncpartnerek

Már tudjuk, hogy ne monopolizáljuk a partnerünk. A táncetikettben az a szabály alakult ki, hogy ugyanazzal a partnerrel két egymást követő számnál többet ne táncoljunk, így mindenki sokféle táncpartnerrel tud táncolni. Ekként cselekedni nem csak fair, hanem okos is: mindenkivel táncolhatsz és fejlesztheted magad társasági táncosként.

A társasági táncolás egyik sarokköve, hogy sok különböző táncpartnerrel táncoljunk. Ez az általános szabály mindenkire érvényes, azokra a táncosokra is, akik romantikus kapcsolatban vannak. A romantikus párok, amely tagjai csak egymással táncolnak, aláaknázzák a társasági tánc rendszerét azzal, hogy megtagadják az ahhoz való hozzájárulást.

A romantikus párok, akik nem táncolnak másokkal, általában félelemből és gátlásosságból teszik: félelem attól, hogy a románcra ártalmas lehet a mással való táncolás, vagy bizonytalansági érzés azért, mert kedvesük mással táncol. Ezek a negatív érzelmek megalapozatlanok, és általában a páros táncok teljesen helytelen elképzeléséből erednek. Egy táncra felkérni, vagy felkérést elfogadni nem jelent több elkötelezettséget a szám időtartamánál, általában 3-5 percnél. Gondolj rá úgy, mint egy rövid csevej valakivel egy koktélpartin, mielőtt továbbállsz a következő beszélgetésre. Elmenni egy táncos eseményre és nem táncolni másokkal ugyanolyan unalmas és értelmetlen, mint elmenni egy partira és senkivel sem beszélgetni ott. Bővebben kifejtjük ezt a témát a Tánc és románc fejezetben.

Remek módja az ismeretségi kör bővítésének, ha felkérünk kezdőket táncolni. Még mindig kellemes emléket idéznek fel bennem azok a haladó táncosok, akik több-kevesebb rendszerességgel felkértek táncolni, míg tanuló voltam. Kezdőkkel táncolni nem csak kiváló módja annak, hogy javítsd a vezetés/követéstechnikád, hanem remek befektetés, mely jócskán megtérül, mert az újonc táncosok nem sokáig maradnak azok. Egy kezdővel való táncolást ne gondold jótékonykodásnak, magadnak teszel vele szívességet.

Másrészt ne félj felkérni olyanokat, akik sokkal képzettebbek nálad. Ha mindenki folyton csak magánál képzettebb táncpartnereket keresne, nem táncolna senki sem. A táncosok kedvesek, tehát a képzett partnerek, akikkel táncolni szeretnél, először nem fognak visszautasítani, de ha folyamatosan hajkurászod őket, el fognak kerülni. Az én aranyszabályom a következő: annak gyakorisága, hogy valakit felkérsz táncolni, fordítottan arányos az illető tánctudásának szintjével. Ha ő sokkal képzettebb nálad, akkor csak alkalmanként kérd fel (természetesen bátran fogadd el a felkérését, amely akár gyakori is lehet). Ha veled azonos mértékben vagy nálad kevésbé képzett, kérd fel sokkal gyakrabban.

Hogyan veheted rá a táncosokat, különösen jobb táncosokat arra, hogy táncoljanak veled? Csak legyél határozott, kedves, vidám partner, és folyamatosan fejleszd a tánctudásod.

Végül az állandó táncpartnerekről: sok mindentől függ, hogy legyen-e állandó táncpartnered. A táncpartnerség nyilvánvaló előnye, hogy legyen valaki, akivel órákra jársz és gyakorolsz, vagy akivel buliba mész, különösen olyan helyekre, amik kevésbé frekventáltak a táncosok között. Azonban a táncpartnerség különös kihívást jelenthet, és komplikálhatja az életed más részeit. A táncpartnerség sajátos kapcsolat, érzékeny egyensúllyal, aminek a fenntartása korántsem egyszerű. Különösen megfontolandó a táncos kapcsolataid személyes és romantikus életedre gyakorolt hatása.

Sok érv szól az állandó táncpartneri kapcsolat mellett és ellen, ezeknek az érveknek az elfogadhatósága nagyban az érintettek személyiségétől függ. Mint minden más kapcsolat, a táncos kapcsolat is gondosságot, megfontoltságot és idő- és energiabefektetést igényel. Mielőtt ilyen kapcsolatba lépsz, bizonyosodj meg arról, hogy szeretnéd-e megtenni azt a személyes befektetést, amivel az sikeres lehet.

Érdemes megemlíteni, hogy nem szabad igényt tartani a rendszeres táncpartnerre egy társasági tánceseményen. A buliban mindenki táncol mindenkivel, kivéve az este első és utolsó táncát, amit fenn lehet tartani.

A táncos közösség

Miután elkezdesz táncolni, hamarosan találkozni fogsz azzal a „törzsközönséggel”, akik a helyi táncos társaság magját alkotják. A táncos közösségek elég kicsik. A táncos közösség olyan, mint egy család, és tagjai olyanok, mint a családtagok. Barátságok jönnek-mennek az idők folyamán, de a család örökre ott van. Ezért kritikus a családon belüli kapcsolatok ápolása: kevesen választunk valaha is új szülőket vagy testvéreket. Ha egyszer egy családon belüli kapcsolat megkeseredik, az hosszan tartó és fájdalmas. Ugyanebből kiindulva kifizetődő jó kapcsolatot ápolni a táncos közösségben, mert amíg ugyanazon földrajzi helyen jársz táncolni, ugyanazokba az emberekbe botlasz újra meg újra, a kellemetlen szituációk, nos, kellemetlenek is maradnak.

A kellemetlen helyzetek elkerülése könnyű, különösen azért, mert a legtöbb táncos lezser, kedves ember. Nem kerül különös erőfeszítésedbe, hogy ne bosszants másokat. Könnyű megtenni, hiszen a sok tánc között nemigen jut idő másra. Csupán annyi a teendő, hogy figyelembe veszed az alapvető illemszabályokat. Ennek ellenére van néhány helyzet, amelyben a táncosok hajlamosak bajba kerülni.

Az ilyen kínos helyzetek egyike a táncetikettel kapcsolatos. Általánosságban mindenki egyetért a táncetikettel, azonban igen eltérő, amit abból saját magukra vonatkozónak tartanak a gyakorlatban. Ha találkozol valakivel, aki véleményed szerint megsérti a táncetikettet, nagy kísértést érezhetsz arra, hogy odamenj és kioktasd. Vagy legalábbis udvariasan megpróbálj a hibára rámutatni. Ne engedj ennek a kísértésnek!

Nagyon nehéz, gyakorlatilag lehetetlen megváltoztatni az embereket. Kevesünk rendelkezik a tapintat, az éleslátás és karizma olyan kombinációjával, hogy képes legyen jelentős módon megváltoztatni valaki viselkedését. Inkább haragot fogsz kiváltani anélkül, hogy bármit elérnél, ráadásul buta minden lében kanálnak fogsz tűnni mások számára. Kivétel az az eset, ha egy közeli barátodról van szó, akinek kötelességednek érzed segíteni. Ebben az esetben minden ezzel kapcsolatos beszélgetésnek tapintatosan és négyszemközt kell történnie. De általában: Etikett, igen. Etikett rendszabályozás, nem!

Ez azt jelenti, hogy az etikett megsértői szabadon büntetlenül maradhatnak? Nem igazán. Az etikettnek csodálatos önszabályozó mechanizmusa van. Az állandó megsértői egyre inkább elkülönítődnek, így a problémák általában megoldják magukat.

Általában többnyire gyakorlati beavatkozás lehet szükséges, különösen, ha az etikett megsértője mások számára komolyabb és azonnali kényelmetlenséget vagy veszélyt okoz. A beavatkozásnak azonban nem az átlagos táncostól kell érkeznie, hanem valamelyik hivatalos személytől, például a házigazdától vagy a DJ-től. Ebben az esetben nagyon fontos, hogy a szabályok kétséget kizárólag le legyenek fektetve, és általánosan be legyenek tartatva. A te feladatod azonban véget ér akkor, amikor a szabálytalanságra felhívod a szervezők vagy a DJ figyelmét.

Szintén jól teszed, ha elkerülöd a régi, kimerült és parttalan, tánccal kapcsolatos vagy egyéb vitákat. Például semmi újat (ha egyáltalán volt valami új) nem lehet mondani a nemzetközi vagy amerikai stílus, a swing vagy a jive, a country western vagy swing, vagy a báli táncok felsőbb- vagy alacsonyabb-rendűségéről. Többé-kevésbé ez ízlés dolga, az emberek eldöntötték, és nem fogják magukat meggondolni, bármit is mondhatsz. Élvezd a táncot és a táncos barátaid társaságát, ne kicsinyeld le őket.

Néha látható a társasági táncban az a jelenség, mikor néhány kisebb csoport tagjai csak egymással táncolnak és kimondva vagy kimondatlanul elveszik a kedvét másoknak, hogy táncoljanak velük. Nagyon keveset tudsz tenni, ha találkozol velük. De ha közéjük tartozol, tegyél magadnak egy szívességet: lazíts!

Tánc és románc

A tánc természeténél fogva romantikus tevékenység: hozzá tartozik a zene és (általában) a másik nem közelsége. Többségünk számára ez jelenti a tánc egyik vonzerejét. Hol máshol van lehetőséged arra, hogy egy vonzó ismeretlent tarts a karjaidban néhány másodperccel azután, hogy találkoztatok? Azonban a tánc és románc kapcsolata sajnos félreértésekhez és boldogtalansághoz is vezethet.

Ennek a boldogtalanságnak nagy része elkerülhető, ha tisztában vagyunk a társasági tánc alapelveivel. A társasági tánc az, ami: társasági. Még egyszer használom a koktélparti hasonlatot: a tánc olyan, mint egy rövid csevej egy koktélpartin, ami után továbbállunk a következő társalgáshoz. Végül is ezek nem mások, mint rövid beszélgetések, kellemesek abban a pillanatban, de természetesen nem jelentősek vagy kívánnak hosszú távú kapcsolattartást.

Ugyanezek az alapelvek vonatkoznak a társasági táncokra: Minden tánc rövid és remélhetőleg élvezetes társasági érintkezés. Az újonnan érkező táncosoknak néha nehéz megérteni ezt, de felkérni egy táncra, vagy elfogadni egy táncra való felkérést általában nem jelent személyes érdeklődést még akkor sem, ha a tánc maga szenvedélyesnek vagy provokatívnak tűnik.

A tánc a vidámságról, a fantáziáról és az „úgy teszünk mintha”-ról szól. Gyakran szükséges hozzá képzelőerő és egy történet előadása: a keringő méltóságteljessége, a tangó érzelmessége, a nemzetközi foxtrott arisztokrata nemessége, vagy a swing közvetlen vidámsága. Egy bizonyos tánc lehet elegáns, provokatív, erős vagy szexi, de ez csak egy szerepjáték. Ennek megfelelően egy társasági táncos esemény biztonságos környezet, ahol ezeket a játékokat játszhatjuk, és bizonyos mértékig korlátlanul szórakozhatunk annak tudatában, hogy a táncparketten, legfőképpen tánc közben zajló cselekedeteinket ne értelmezzük a külvilág sokkal komolyabb (és konzervatívabb) irányelvei szerint.

A társasági táncos közösség általános felfogása lehetővé teszi ezt a szintű mókázást: megegyezünk abban, hogy összejövünk, élvezzük a táncunkat, azonban a táncos tevékenységünk nem terjed a táncon túlra. Többet belemagyarázni a táncparketten történtekbe hiba lehet.

Ennek a hibának két oldala különösen fájdalmas lehet: Az első, tévesen valódi romantikus érdeklődésnek vélni a partner tánc közbeni figyelmét és viselkedését. Bár románcok kialakulnak a táncos közösségben (ahogyan bárhol máshol), óvatosan bocsátkozz bármilyen feltételezésbe. Megspórolsz magadnak egy kellemetlen pillanatot, vagy ami rosszabb, veszélyezteted a táncos barátságaidat.

Ennek a problémának a másik oldala azokra a romantikus partnerekre vonatkozik, akik mindketten táncolnak. A táncos és romantikus boldogságuk kulcsa, még egyszer, hogy a tánc csupán szerepjáték, és ami a táncparketten történik, nem komoly. Mindkettőjük bátran táncolhat másokkal a táncos közösségből. Ennek tudatában sok fájdalmat és gyötrelmet megspórolhatnak, és erősíthetik kapcsolatukat.

Annak ellenére, hogy a tánc többnyire fantázia és imitáció, és hogy sok táncos a romantikus és táncos életét elkülöníti, nincs semmi baj azzal, ha a táncos körökben keresel románcot. Ha ez a célod, sok szerencsét hozzá. De ne feledkezz meg a tánctanulásról, és arról, hogy jól érezd magad eközben.

Önvizsgálat

Mindezeken túl a társasági táncban sokkal inkább rajtad múlik a boldogságod, mint bárki máson. Ha elhatároztad, hogy jól fogod magad érezni és jó a hozzáállásod, jó eséllyel élvezni fogod a táncolást.

A jó magatartás első hozzávalója a humorérzék. Vedd lazán mindazt, ami veled történik. Ha nem kérnek fel táncolni vagy visszautasítanak párszor, ne zavartasd magad. Ha egy tánc nem megy jól, vagy elrontasz egy-két figurát, lendülj át rajta. Nem tudsz többet tenni annál, ha mindent megteszel, ami tőled telik. Legyél kedves a többi táncoshoz, továbbra is fejleszd a tánctudásod és egyre kellemesebb táncos élményeid lesznek.

A táncosok általában kedves társaság. De a táncban, ugyanúgy, mint máshol, mindenféle típussal szembekerülhetsz. Előbb vagy utóbb valaki rosszul viszonyulhat hozzád, vagy ami még rosszabb, kifejezetten csúnyán viselkedhet veled. Láthatsz óriási egókat, beláthatatlan nagyravágyást, és egyszerű modortalanságot. Különösen akkor, ha kezdő táncos vagy, ezekkel a körülményekkel különösen nehéz lehet megbirkóznod. Szerencsére az ilyen helyzetek ritkák, de bizonyos esetekben fontos, hogy magadba nézz, és megerősítsd a személyiséged.

Annak a kulcsa, hogy örömöd leld a táncban, hogy tisztában legyél a céloddal: élvezd a táncolást. Az élvezet ragadós és hatványozódik. Az emberek olyanok társaságában szeretnek lenni, akik jól érzik magukat. Legyél egyikük. Határozd el, hogy kis dolgok ne ronthassák el a táncos estédet.

Ahhoz, hogy élvezd a táncot, élvezned kell a zenét. Ha eredetileg nem vagy muzikális ember, fejleszd a zeneértést és értékelését. Segíteni fog abban is, hogy értsd a táncot.

Aktív, társaságot kedvelő személyek előnnyel rendelkeznek a társasági táncban. Akkor is, ha alapvetően nem ilyen volnál, próbálkozz, és állj proaktívan hozzá a tánchoz. Ha szereted a számot, és táncolni szeretnél, ha kedvelsz egy partnert és szeretnél vele táncolni, ne habozz, menj és kérd fel. Szerezz barátokat a táncos közösségben. Meglepődnél, hogy egy alkalmankénti mosoly és üdvözlés mennyit tehet. Tulajdonképpen emberek százai várnak arra, hogy barátkozzanak veled, mindehhez csak minimális erőfeszítésed szükséges.

Végül senki és semmi nem tehet téged boldoggá vagy boldogtalanná. Csak te tudod magad boldoggá tenni. A tánc segíthet ebben.

Szerző: Aria Nosratinia
http://www.utdallas.edu/~aria/dance/beyond.html
(Utolsó módosítás: 1999. január 14.)
Fordította: Fekete Dorka

“A szerző engedélyt ad a magyar fordításhoz ezen a honlapon, egyszeri alkalommal. Tilos a cikk másolása vagy sokszorosítása, fordítása vagy más fordítása egyéb elektronikus médiában. A szerző nem vállal felelősséget a jelen fordítás pontosságáért.”

“The author gives permission for a Hungarian translation on this web site on a one-time basis. No copying or duplication of this article, its translation, or other translations are permitted on other electronic media. The author is not responsible for the accuracy of this translation.”