Home » Táncetikett » A táncetikett elemei

A táncetikett elemei

Az interneten bukkantam egy érdekes és nagyon hasznos, kétrészes írásra a táncetikettről. Bár nem kifejezetten a salsára íródott, és nem is napjainkban – de úgy gondolom, hogy ettől függetlenül nagyon sok hasznos iránymutatást ad. Lefordítottam, ha ti is így gondoljátok, tegyétek fel a Latinfo-ra. – Dorka

Ezen cikkhez kapcsolódik a szerző másik írása is: A táncetiketten túl: Siker és élvezet a társasági táncban

A Latinfo.hu-n korábban már összegyűjtöttük a salsa-afro-latin bulik etikett szabályait, íme: http://latinfo.hu/tancetikett/

Aria Nosratinia: A táncetikett elemei

Az eredeti írás: http://www.ee.princeton.edu/~aria/etiquette.html

Tartalom

  • Bevezető
  • Mit viselj
    • Protokoll
    • Kényelem és biztonság
  • Személyes ápoltság
  • Felkérés táncra
  • Kit kérj fel
  • Visszautasítani a táncot
  • Ha visszautasítanak
  • A tánctéren
    • A tánc vonala
    • Belépés a tánctérre
    • A tánc végén
    • A tánctér elhagyása
    • A bejáratok szabadon hagyása
    • A tánctér megosztása
    • Emelések és koreográfiák
  • Hibátlan táncolás
  • Élvezte a partnered a táncot?
    • A partnered szintjén táncolni
    • Érzékenység a partner igényeire
    • Viselkedés
  • Tanítás a táncparketten
    • Kérés nélküli tanítás
    • Felkérés tanításra
  • Összefoglalás

Bevezető

A táncetikett olyan iránymutatások összeállítása, amely segít bennünket eligazodni a társasági táncolás dimenzióiban.

Miért foglalkozunk a táncetikettel? Mert jó tudni, hogyan viselkedjünk a táncos körökben. Ettől függ, boldog vagy boldogtalan táncos élményed lesz-e, hogy az emberek szeretnének-e táncolni veled vagy sem.

Mit viselj?

Protokoll:

A táncnak megvan a maga kultúrája. Ha csatlakozni szeretnél egy táncos csoporthoz és élvezni a társaságukat, jól teszed, ha követed a csoportban elfogadott öltözködési szokásokat. Egyik módja annak, hogy befogadjanak egy csoportba az, ahogyan öltözködsz.

Minél formálisabb egy tánc, annál formálisabb az öltözék. Például ha meghívnak egy formális jótékonysági bálra, nem megfelelő bármilyen lezserebb öltözet férfiaknak a szmokingnál vagy nőknek a báli ruhánál. Ezzel ellentétben egy táncórára a helyi tánciskoládba általában nem szükséges a formális öltözködés.

Nem olyan nehéz ez, mint amilyennek tűnik, segít a józan ész, és ha kétséged van, kövesd a tömeget! Nézd meg, mások mit viselnek, és kövesd a példájukat. Ha minden kötél szakad, bármikor megkérdezheted a szervezőket az öltözködési előírásokról. […]

Kényelem és biztonság:

Viselj olyan öltözéket, amiben könnyű és élvezetes a tánc számodra és partnered számára.

  • Függetlenül attól, mennyire informális a tánc, mindig viselj tánccipőt. Ne viselj sportcipőt vagy egyéb gumi- vagy szivacsos talpú cipőt. Tapadhat a padlón forgás közben, és boka- vagy térdsérülést okozhat.
  • Kerüld az ujjatlan felsőt és pántos ruhákat, különösen az aktív táncoláskor. Nem kellemes a partner nyirkos bőrének érintése.
  • Bő vagy hónalj alatt mélyen vágott ujjú felsőt viselni sem jó ötlet, különösen a latin és a swing táncokhoz, mert a táncosoknak el kell érni a partner hátát, és a kezük beakadhat a bő ruhaujjba.
  • Olyan kiegészítők, mint nagy gyűrűk, órák, brossok, laza/hosszú nyakláncok és nagy övcsattok veszélyesek lehetnek. Beakadhatnak a partner ruhájába, karcolhatnak és megsebezhetik őt.
  • Urak: ha nincs hová tenni a kulcsot és az aprópénzt, hordjátok a nadrágotok *bal* zsebében. Így kevésbé valószínű, hogy sérülést okoztok vele partnereteknek.
  • A hosszú haj legyen feltűzve vagy lófarokba fogva. Nehéz közeltartásba kerülni a hölggyel, ha hosszú, szálló haja van (a haja beakadhat az úr jobb kezébe). Szintén nem kellemes, ha arcul csap a szálló haj forgás közben. [Megj: ez a cikkíró véleménye, a kiengedett haj a lányoknál divat mostanában.]

Személyes ápoltság

A tánc olyan tevékenység, amelyben két ember közeli érintkezésbe kerül. Tánc előtt:

  • Zuhanyozz és használj dezodort.
  • Moss fogat és használj szájvizet, leheletfrissítő cukorkát vagy rágót.
  • Ne fogyassz olyan ételeket, melyeknek erős illata van, mint pl. amely sok fokhagymát tartalmaz.
  • A cigarettaszagú lehelet és ruha visszataszító lehet.

Tánc közben:

  • Ellenőrizd rendszeresen az ápoltságod.
  • Aktív tánc közben gyakran frissítsd fel magad, és törölközz meg a mosdóban.
  • Urak, vigyetek magatokkal tartalék felsőt a táncra, hogy legyen váltás szükség esetén.

Felkérés a táncra

Táncra való felkéréskor legegyszerűbb a szokásos frázisoknál maradni:

  • „Szabad egy táncra?”
  • „Táncolunk erre a keringőre/rumbára/foxtrottra stb.”
  • „Szeretnél táncolni?”
  • „Van kedved táncolni?”’
  • „Táncolunk?”

A múltban az volt a szokás, hogy férfiak kérik fel a nőket táncolni. De ez a szokás fokozatosan megváltozott. Manapság a nők is ugyanolyan nyugodtan felkérhetnek valakit táncolni, még formális környezetben is.

Ha a kiszemelt partnered éppen társaságban van, legyél határozott, vegyél fel szemkontaktust, amikor felkéred táncolni. Ha tétován közeledsz egy társasághoz, két személy gondolhatja, hogy felkéred táncolni. Elképzelheted, hogy az, aki nem kapja meg a táncot, rosszkedvű lesz. Kerüljük el a hasonló kellemetlen pillanatokat határozott közeledéssel és szolid szemkontaktussal.

Mi van akkor, ha fel szeretnél kérni valakit táncolni, de az illető éppen mással beszélget? Elfogadható félbeszakítani egy párbeszédet, és felkérni táncolni? Vannak, akik azt mondják, hogy valaki jelenléte egy táncos helyen azt jelzi, hogy táncolni szeretne, és mindenki szabad préda. Mások azt mondják, hogy udvariatlanság félbeszakítani egy beszélgetést.

Véleményem szerint akkor kérj fel valakit táncolni, ha úgy gondolod, ő készen áll a táncra, és élvezni fogja veled a táncot éppen akkor. Ez azt kívánja tőled, hogy megfelelően ítéld meg a pillanatot. Úgyszintén, ha jól ismersz már valakit ahhoz, hogy tudd, nem fogja bánni, ha félbeszakítod, akkor menj és kérd fel.

Egyik lehetséges módja az ilyen helyzet kezelésének, hogy finoman megközelíted a kiszemelt partnered „személyes zónáját”, ami kb. egy méter. Ez lehetőséget ad arra, hogy felkérd táncolni. Ha a jelenléted nem veszi észre, akkor valószínűleg jobban teszed, ha más partnert keresel arra a táncra.

A józan ész és a szociális készség gyakorlása mindig jó ötlet. Ha valaki egy másik, számára fontos személy mellett ül, és édes semmiségeket suttognak egymásnak, akkor valószínűleg nem alkalmas a pillanat arra, hogy felkérd valamelyiküket táncolni. Most egy másik eset: a kiszemelt partnered egy unalmas alak szorítja sarokba, aki előadást tart neki alsó Namíbia időjárási viszonyairól. Akkor előléphetsz és odaállhatsz a közelükbe. Ha a kiszemelt partnered felveszi veled a szemkontaktust, akkor mosolyogj, és kérdezd meg: „Táncolunk?”. Általában ennyi megteszi a feladathoz. Ha nem, akkor jobb, ha hagyod őt, hogy tovább tájékozódhasson alsó Namíbia időjárási viszonyairól.

Néha egyszerre két személy kéri fel ugyanazt táncolni. Ebben az esetben a táncetikett azt ajánlja, hogy az illető fogadja el az egyik felkérést, és ajánljon fel egy későbbi táncot a másiknak.

Kit kérj fel

Ha mindenki csak egy vagy két másik partnerrel táncol, a tánc szociális dinamikája kerül veszélybe. Ebből az okból a táncetikett erősen biztat mindenkit, hogy sok különböző partnerrel táncoljon. Ez biztosítja a partnerek változatosságát a tánctéren és mindenkinek lehetőséget ad a táncolásra. Különösen a táncetikett szabálya az ellen szól, hogy ugyanazt a partnert kettőnél több számra kérjük fel egymás után.

Ennek a szabálynak a leggyakoribb megszegése akkor történik, amikor valaki az este nagy részében a kísérőjével táncol. Az etikettben ilyenkor nagyon hasonló a szabály ahhoz, mint a (formális) vacsora partikon: sosem ül le a vacsorához valaki a saját párja mellé. Feltételezve, hogy ha a párok elsősorban egymással szeretnének beszélgetni, akkor akár otthon is maradhattak volna. Ugyanezért, ha valaki egy társasági táncos eseményre megy, azért teszi, mert társasággal szeretne táncolni. Ez azt jelenti, hogy számos partnerrel táncolunk és nem csak eggyel vagy néhányat kiválasztva. Hallottam ennek a szabálynak egy olyan verziójáról, hogy az este első és utolsó táncának joga az illető kísérőjéé, és a többi tánc másé.

Az emberek általában olyanokkal táncolnak szívesen, akik a saját tudásszintjükön vannak, azonban meg kell próbálni mindenféle szintű partnerrel táncolni. A táncetikett helytelenítően tekint arra, aki csak a legjobb táncosokkal táncol a tánctéren. Bár ez nem egy szörnyű sértés, de azért nem helyénvaló. A jobb táncosoknak különösen ajánlott kezdőket felkérni táncra – ez nem csak, hogy segít a tánc szociális dinamikáján, hanem segíti is a jobb táncost (bár ennek az írásnak nem tárgya megmagyarázni, miért és hogyan).

Sajnos vannak társasági táncosok, akik túl jónak találják magukat a kezdőkkel való táncoláshoz, akik nem érnek fel az ő táncos szintjükhöz. Általában az a helyzet, hogy ezek a táncosok nem annyira jók, mint amilyennek tartják magukat. Jó partnerre van szükségük, mert csak jó partnerek tudják kompenzálni a hibáikat, a rossz technikájukat vagy egyéb hiányosságaikat. Az igazán jó táncosok gyakran keresik a kihívást abban, hogy kezdőbbekkel táncolnak, és élvezik azt. A jó táncosok úgy táncolnak, hogy partnerük mutasson jól.

Visszautasítani a táncot

Visszautasítást kapni sosem kellemes. Kezdők és félénk személyek számára még nehezebb elfogadni, és ez elveheti a kedvüket a társasági táncolástól. A táncetikettben elvárás, hogy legtöbb esetben tartózkodjunk a tánc visszautasításától. Például nincs korrekt módja a visszautasításnak azért, mert mással szeretnénk táncolni. A hagyomány szerint a tánc visszautasításának kegyes módja csupán az lehet ha (a) nem ismered a táncot, (b) pihenésre van szükséged, vagy (c) azt a táncot már másnak ígérted.

Az utolsó indok csak ritkán alkalmazandó. Ha visszautasítasz egy táncot, akkor jól teszed, ha ajánlasz helyette egy másikat: „Nem, köszönöm, éppen pihenek. Szeretnél egy másik számra táncolni kicsit később?” Ugyanakkor a tánc visszautasítása azt jelenti, hogy arra a számra egyáltalán nem állsz be táncolni. Tapintatlanság és egyenesen modortalanság táncolni arra a számra bárki mással, miután visszautasítottad a táncot valakivel. Ha felkérnek egy táncra, mielőtt felkérhetnéd (vagy felkérne) a kiszemelt partnered, ez pech. Választhatsz, vagy táncolsz azzal, aki először felkért, vagy kihagyod azt a táncot.

Engedi-e a táncetikett a felkérés visszautasítását a fenti eseteken kívül? A válasz igen. Ha valaki monopolizálni szeretne a tánctéren, nem megfelelően viselkedik veled, vagy nem biztonságos (pl. összeütközik másokkal a tánctéren), vagy más módon kellemetlen, akkor az etikett határain belül udvariasan, de határozottan visszautasíthatod a további táncokat. Talán a legegyszerűbb, legjobb módja azt mondani „Nem, köszönöm,” további magyarázat vagy vita nélkül. A táncosoknak ajánlott körültekintően és korlátozott mértékben élni ezzel a lehetőséggel.

Ha visszautasítanak

Az első, amit tehetsz, ha visszautasítanak, hogy az indoklást szó szerint érted. A társasági táncesemények általában 3-4 óra hosszúak is lehetnek, és kevés táncos rendelkezik olyan állóképességgel, hogy megállás nélkül végig bírja táncolni. Néha mindenkinek szüksége van egy kis szünetre, ami azt jelenti, hogy valószínűleg egy vagy két embert vissza kell utasítania akárhányszor pihenőt tart. A tanács félénk táncosoknak és különösen kezdőknek, ne szegje kedveteket, ha egyszer-kétszer visszautasítanak.

Habár a társasági táncosok általában kedvesek és udvariasak, ha rendszeresen visszautasítanak, az valamit jelezhet. Ebben az esetben ajánlott megvizsgálni táncunkat és társasági viselkedésünket, hogy lássuk van-e valami baj.

A tánctéren

A tánc vonala:

A tánctéren óramutató járásával ellentétesen haladnak, ezt úgy hívják, a tánc haladási irányvonala (Line Of Dance). Ez az ún. „haladó” táncokra vonatkozik, ideértve a keringőt, foxtrottot, tangót, quickstepet és bécsi keringőt, továbbá a polkát és a two-step-et a country western repertoárból. A latin és swing táncosok többé-kevésbé egy helyben táncolnak, és nincs haladási irányvonala a táncnak. Néha lehetséges többféle táncot is táncolni ugyanarra a számra. Például néhány foxtrotra swinget, és sok lindy hop szám remek a quickstepre is. Ebben az esetben a swing táncosoké a tánctér közepe, és a haladva táncolók a tánctér szélén a tánc irányvonalának megfelelően mozognak.

Belépés a tánctérre:

Némi óvatosság szükséges, amikor belépünk a tánctérre, különösen akkor, amikor a szám már elkezdődött, és párok táncolnak a tánctéren. A belépő párok felelőssége, hogy ne legyenek útjában azoknak, akik már táncolnak. Különösen, mielőtt a táncos pozíciót felvennénk, mindig nézzünk a tánc haladási irányával ellentétes irányba, hogy elkerüljük, hogy más útját elálljuk vagy ennél rosszabb, ütközést okozzunk.

A tánc végén:

Miután a tánc véget ért, elválás előtt köszönjük meg a táncot partnerünknek. Ez emlékeztet egy társastáncos partnerre, aki miután megköszönték neki a táncot, azt válaszolta: „Szívesen!”. Ez az emlék mindig megmosolyogtat. A helyes válasz a „Köszönöm!”-re a tánctéren: „Köszönöm”. Ennek az a lényege, hogy a köszönet oka nem szívesség, hanem udvariasság.

Ha élvezted a táncot, add a partnered tudtára. Dicsérd meg a partnered, légy nagylelkű, akkor is, ha ő nem a legjobb táncos. Pontosítsd, ha tudod: „Igazán élveztem azt a dupla visszafelé forgást. Gyönyörűen vezetted/követted!” Ha annyira élvezted, hogy még egy táncot szeretnél vele táncolni, ez jó alkalom arra, hogy megemlítsd: „Ez a keringő remekül ment! Szeretnék veled egy csacsát kipróbálni később.” Emlékezz azonban arra, hogy túl sokat táncolni ugyanazzal a partnerrel vagy több táncot kérni előre, a társasági tánc szabályainak megszegése.

A tánctér elhagyása:

Amikor egy szám véget ér, hagyd el a táncteret amilyen gyorsan csak udvariasan lehetséges. A hagyomány azt kívánja, hogy az úr a karját nyújtsa a hölgynek és visszakísérje a helyére a tánc végén. Habár ez a szokás ahhoz a divatjamúlt tradícióhoz kapcsolódik, amikor csak az urak kérhették fel a hölgyeket, manapság is kellemes figyelmesség, bár nem praktikus zsúfolt tánctéren. Mindenesetre vedd figyelembe, hogy a partnered valószínűleg szeretne beállni a következő számra. Ne tartsd szóval miután a szám véget ért, ha továbbállni készül, hogy következő partnert keressen.

A bejárat szabadon hagyása:

Néhány tánctér (különösen a country western tánclétesítményekben) kicsi megközelítési hellyel rendelkezik (a széle nagyrészt körül van kerítve). A táncosok és a nézelődők ne állják el ezeket a bejáratokat. Különösképpen ne állj meg beszélgetni rögtön azután, hogy kiértél a tánctérről. Egy másik szempont a Country Western „line dancer” táncosokkal kapcsolatos, akik a tánctéren néha más táncosokkal osztoznak. Törekedjenek arra, hogy ne állják el a tánctér belseje felé vezető utat táncolás közben.

A tánctér megosztása:

A tánctér felelősségteljes használatához szükséges, hogy ne kerüljünk más útjába. Néhány figurához pillanatnyi irányváltoztatás szükséges a tánc vonalához képest. Ezeket a figurákat különös óvatossággal táncoljuk a társasági tánctéren, és csak akkor, ha nem áll fenn az ütközés veszélye. Kerüld el, hogy más párokhoz túl közel kerülj, különösen a kevésbé tapasztaltakhoz. Ez előrelátást igényel és a figuráid a tánctéren levő szabad helyekhez igazítását (floorcraft). Bár ez bonyolultnak hangzik egy kezdő táncos számára, azonban fokozatosan ösztönössé válik majd.

A tánctér megosztása néha azt jelenti, el kell hagyni a táncteret! Például ha már túl sok táncos van a tánctéren, és nehezen férnek el, akkor egy megfontolt táncos visszavonul néhány tánc erejéig, hogy másokat is hagyjon táncolni. Ugyanez érvényes akkor, ha nincs ugyanannyi férfi, mint nő. Akkor minden számnál aránytalanság van, és néhányan partner nélkül maradnak. Ha nincs elég partner, kedves tőled, ha magadtól visszalépsz néhány tánc erejéig, hogy mindenkinek legyen esélye táncolni.

Másik szempontja a tánctér megosztásának, hogy sebességünket a többiekéhez igazítjuk. Egy korábbi társasági táncos eseményen egy különösen magas és csinos pár keltette fel a figyelmem. Remek sebességgel és képzetten mozogtak a tánctéren, és kezdtem élvezettel figyelni táncukat. Később észrevettem, hogy veszélyesen közel kerültek más táncosokhoz a zsúfolt tánctéren, és több alkalommal más táncosok álltak meg miattuk, és tértek ki az útjukból. Jól látszott, hogy nem voltak boldogok attól, hogy ez a pár „birtokba vette” a parkettet.

Emelések és koreográfiák:

Az egyetlen, ami elmondható az emelésekről és koreográfiákról a társasági tánctéren: ne csináld őket. Bár jól nézhetnek ki, de az emelések végrehajtása képzést igényel, hivatásos oktatótól. Ne próbálkozz vele magad, hacsak nem tanultad, és természetesen ne csináld őket a társasági tánctéren. Súlyosan megsérültek táncosok, akik vagy részt vettek emelésekben, vagy szerencsétlen módon azok közelében voltak. 1996-ban egy swing táncos meg is halt egy emelés végrehajtása közben. Az emelések különösen veszélyesek lehetnek, kérlek, vegyétek ezt komolyan.

Ugyanez vonatkozik más emelésekre és ejtésekre, ugyanúgy, mint az olyan koreografált figurákra, amelyekhez nagy hely szükséges a tánctéren.

Hibátlan táncolás

Sose hibáztasd partnered, ha nem sikerül egy figurát letáncolni. Egyszer egy társasági tánceseményen véletlenül meghallottam egy tanuló párost, ahol a hölgy azt mondta: „Mindenkivel meg tudom csinálni ezt a figurát, csak veled nem!”. Az a tény, hogy nem volt igaza (láttam egyéb próbálkozásait), nem lényeg. A fontos az, hogy viselkedése udvariatlan volt és nem megfelelő. Akkor is, ha az úr hibázott, nem lett volna szabad ilyet mondania (bővebben erről a „Táncpartner szintjén táncolni” fejezetben).

Tekintet nélkül arra, ki hibás, ha az egyik táncos elvéti a lépést, mindkét félnek mosolyognia kell, és továbbmenni. Ez különösen a jobb táncosra vonatkozik, akinek nagyobb a felelőssége. A hibát vállalni különösen kedves dolog az uraktól. De ugyanakkor ne kérj elnézést túláradóan. Nincs idő rá, és a partnered kényelmetlenül érezheti magát emiatt.

A személyes meglátásom a következő: ha valami kellemetlen dolog történik, először megnézem, a partnerem észrevette-e. Néha a partner nem is tud róla, pl. ha a figura nem egészen követi az ütemet, vagy egy pontnál valamit rosszul vezettél, ebben az esetben jobb, ha hagyod megtörténni. Ha észrevette, akkor csak mosolygok és suttogok egy „bocs”-ot és megyek tovább, függetlenül attól, hogy kinek a hibája volt.

Élvezte a partnered a táncot?

A partner szintjén táncolni:

Gyakran előfordul, hogy olyan táncpartnerek táncolnak együtt a társasági táncban, akik nem egy szinten vannak. Fontos, hogy a tapasztaltabb táncos a kevésbé tapasztalt szintjének megfelelően táncoljon. Ez főleg a vezetőkre vonatkozik: amikor egy új partnerrel táncolsz, kezdj egyszerű figurákkal és folyamatosan haladj a bonyolultabbak felé. Fel fogod fedezni azt a szintet, amin kényelmesen táncoltok, raktározd el a memóriádban a legközelebbi alkalomra, amikor ugyanazzal a partnerrel táncolsz.

Ugyanez vonatkozik a latin és swing követőkre, bár kisebb mértékben. Különleges ritmizálásokat, lábtechnikákat, szabad forgásokat kitáncolni zavaró, sőt akár megalázó is lehet egy kevésbé tapasztalt vezető számára. Bár meg kell mondanom, hogy a magamutogató követő elég ritka, az ilyen szabály megszegése inkább azokra a vezetőkre jellemző, akik a tapasztalatlanabb partnereknek bonyolult figurákat vezetnek.

Érzékenység a partner igényeire:

A társasági táncosok törekszenek arra, hogy partnerük kényelmesen érezze magát és élvezze a táncot. Ez azt kívánja meg, hogy érzékeny legyél arra, hogy partnered mit szeret és mit nem. Ezek a preferenciák sokfélék lehetnek. Például emlékszem arra, hogy egyik West Coast Swing társasági táncos partnerem a nyak átkarolást (neck wrap) kényelmetlennek érezte. Ugyanígy néhány táncos nem szeret forogni (vagy sokat forogni egymás után). Van, aki szereti a hosszabb ritmizálásokat, van, aki nem. Számtalan egyéb példát lehet találni a különböző táncokban. Légy érzékeny a partneredre, nem olyan nehéz felderíteni, mit szeret és mit nem, és ha kétséged van, kérdezd meg.

Viselkedés:

Légy közvetlen, mosolyogj és tarts szemkontaktust a partnereddel. Próbálj meleg és pozitív kisugárzást adni a tánctéren, akkor is, ha ez nem a személyes stílusod. Sokunk él hektikus életet, beleértve a nehéz egyensúlyt a tanulás, a munka, a család és egyéb kötelezettségek között. Egy fárasztó és nehéz nap azonban nem mentség egy lehangoló vagy egyéb kellemetlen viselkedésre a tánctéren. A társasági tánc jellegéből adódóan nem mindig táncolunk a kedvenc partnereinkkel. Ez úgyszintén nem lehet alapja a partnerrel szembeni hűvös viselkedésnek. Amikor valaki felkér vagy elfogad felkérést táncra, fontos, hogy külső megnyilvánulásunk pozitív legyen, akkor is, ha nem vagyunk igazán lelkesek.

A társasági táncosnak úgyszintén tanácsos figyelnie arra, hogy ne legyen öntelt. Amíg egy egészséges önbizalom segíthet mindenféle társas kapcsolatban, sokkal figyelemreméltóbb, amikor ez elegendő szerénységgel ötvöződik. Ne engedd, hogy táncos tapasztalatod vagy vonzó külsőd a fejedbe szálljon. Segít, ha megjegyzed, cseppet sem ritka, hogy túlbecsülik valaki tánctudását vagy vonzó megjelenését.

Tanítás a tánctéren

Az etikett e pontjának két aspektusa van:

Kérés nélküli tanítás a tánctéren:

Sajnos ez a táncetikett egyik legáltalánosabb megszegése. Ez gyakran történik akkor, amikor egy táncos megáll a szám közepén, hogy kijavítsa a partnerét, vagy megmondja neki, hogyan kell megcsinálni egy táncfigurát. Ironikusan, ezt a hibát főleg olyanok követik el, akik nem alkalmasak a tanításra! A tapasztalt társasági táncosok a partnerük szintjén táncolnak. A tapasztalt táncosok számára sem megfelelő hely a társasági tánctér arra, hogy a partnerüket kijavítsák. Jobb arra koncentrálni, hogy olyan figurákat táncoljunk, amit mindkét fél meg tud csinálni, és élvezi azt. A felhatalmazás nélküli tanítás megalázó, és elveszi a tánc örömét.

Tanítás kérése a tánctéren:

Ez nem egy égbekiáltó szabályszegés. Sokak számára hízelgő, ha tanácsot kérnek tőle a tánccal kapcsolatban. Habár mindig érdemes kis odafigyelés és óvatosság. Vegyük ezt a feltételezett helyzetet: Egy udvarias táncos izgatott lesz, amikor a kedvenc slágere következik, és felkéri a legközelebbi ismeretlent táncra. Nagyon szeretne táncolni arra a számra, de a lány azt válaszolja: „Még sosem táncoltam ezt a táncot. Meg tudsz tanítani?”

Kérdéses, hogy a semmiből mennyire tud valaki 2-3 perc alatt, ameddig egy átlagos szám tart, megtanulni, de nem ez a lényeg. Ez egy olyan szám, amire a fiú nagyon szeretne táncolni. Ezért vagy más okból nem szeretné az idejét akkor azzal tölteni, hogy őt tanítsa, de a lány nem hagyott neki udvarias módot a visszakozásra. Ebben a helyzetben: (a) a lány nem ismeri őt (tehát nem alapozhatja a feladatot a barátságra), (b) felkéri tanításra abban a pillanatban, amikor felkéri őt a fiú táncolni, ami a fiút hátrányos helyzetbe hozza, és (c) a lány egyáltalán nem tudja azt a táncot, tehát a fiú nem mondhatja: „táncoljuk csak az alaplépéseket”.

Természetesen ez nem mindig ilyen rossz. A táncosok elég sokat tanulhatnak egymástól a társasági táncban, ami néhány egyszerű szempontot figyelemben tartva mindenkinek élvezetesebb:

  • Ne mondd: „taníts engem” abban a pillanatban, amikor felkérnek táncolni. Ha a partner félénk, csapdában fogja érezni magát, azt a pár percet ugyan veled fogja tölteni, de az este további részén messziről elkerül majd. Ha nem annyira félénk, akkor nem fog tanítani és az este további részén messziről elkerül majd.
  • A helyes viselkedés a következő: amikor felkérnek, mondhatod „Szeretnék, de nem tudom ezt a táncot.” Ez azt fejezi ki, hogy értékeled a segítséget, de minden nyomás nélkül.
  • A felkérő ebben a helyzetben felajánlhatja a partnerének, hogy beviszi táncolni és táncolnak néhány alaplépést, vagy ha nem szeretné, akkor úgy veheti, mint a tánc visszautasítását: „Ó, pedig jó lett volna, táncoljunk esetleg egy másik táncot később?”
  • Jobb, ha barátoktól kérsz segítséget, vagy legalább olyantól, akivel egyszer-kétszer táncoltál már, mint olyantól, akivel most találkozol először. Ha más nem, akkor ez egy remek motiváció arra, hogy barátokat szerezz a táncos közösségben.
  • Ha tanácsot szeretnél kérni valakitől, akkor várd meg, míg szünetet tart a táncban. Utána menj oda hozzá beszélni vele. Ebben az esetben nem hagy ki táncot azért, hogy segítsen neked.

Összefoglalás

  • Az etikett azért van, hogy mindenki jól érezze magát a társasági táncban, tehát figyelj oda rá.
  • A megjelenésed és a kiegészítőid legyenek kényelmesek, biztonságosak és tükrözzék a táncos csoport kultúráját és formális szintjét. Legfőképp ne feledd a tánccipőket.
  • Kérj fel mindenkit táncolni. Ne monopolizáld partneredet az egész éjszakára.
  • A ma kezdői a holnap jó táncosai lesznek, szóval legyél kedves hozzájuk és táncolj velük.
  • Ne utasíts vissza táncot, hacsak nem feltétlenül szükséges. Ha visszautasítottál egy táncot, nem táncolhatsz ugyanarra a számra mással.
  • Legyél figyelmes a többi párral a tánctéren. Haladj ügyesen a tánctéren (floorcraft). Ne válassz szét más párokat. Ne csinálj akrobatikus vagy koreografált figurákat a társasági tánctéren!
  • Az egyhelyben táncolók (pl. swing táncosok) a tánctér közepén, a haladva táncolók a tánctér szélének körvonalán mozognak.
  • Kerüld azokat a figurákat, amiket a partnered nem tud megcsinálni: a partner szintjén táncolj.
  • Sose hibáztasd a partnered a hibás lépésekért.
  • Nincs kérés nélküli tanítás a tánctéren!
  • Mosolyogj, legyél barátságos, közvetlen, kedves.

http://www.utdallas.edu/~aria/dance/etiquette.html?q=tilde/aria/etiquette.html

 

Szerző: Aria Nosratinia
http://www.ee.princeton.edu/~aria/etiquette.html
(Utolsó módosítás: 2005. március 19.)
Fordította: Fekete Dorka

“A szerző engedélyt ad a magyar fordításhoz ezen a honlapon, egyszeri alkalommal. Tilos a cikk másolása vagy sokszorosítása, fordítása vagy más fordítása egyéb elektronikus médiában. A szerző nem vállal felelősséget a jelen fordítás pontosságáért.”

“The author gives permission for a Hungarian translation on this web site on a one-time basis. No copying or duplication of this article, its translation, or other translations are permitted on other electronic media. The author is not responsible for the accuracy of this translation.”