Home » Stílusok, Zene » A kizomba tánc és zene (2/1)

A kizomba tánc és zene (2/1)

Előszó

A következő rövid írást a kizomba zene és tánc történetéről azoknak szánom, akik gondolkodnak azon, hogy megismerkedjenek a kizombával, esetleg már hosszabb-rövidebb ideje táncolják és szeretnének egy kicsit több részletet megtudni arról, hogy amit és amire táncolnak az tulajdonképpen micsoda. A cikk első részében a tánc és a zene kialakulásáról lesz szó, annyira amennyire egy átlagos Kelet-Európai, kizombát tanuló fehér embernek illik tudni a tradíciókról. A második részben pedig leginkább a „kortárs kizomba zenére” szeretnék fókuszálni majd.

A tánc kultúrtörténeti részleteiről volt már itthon több workshop is, érintve a törzsi táncokat, népszokásokat, a semba kialakulását és a történelmet az ősrobbanásig visszamenőleg. Én arra koncentrálnék, ami ezekből esetleg kimaradt. Úgy az utóbbi  20-30 évre és napjainkra. Sajnos a terjedelembe és az írásos formába túl sok részlet vagy zenei demonstráció nem fér bele, de talán a jövőben valamilyen módon folytatom.

Cikkünk két részes:
1. A kizomba tánc kialakulása
2. A kizomba zenéről

1. A kizomba tánc kialakulása

Amikor bemegy valaki az első órára elhangzik, hogy ez egy angolai eredetű tánc. Illetve, hogy ez egy angolai vagy nyugat-afrikai kultúra inkább, mintsem tánc. Egyéb kulcsszavak amiket már biztos mindenki hallott, aki kicsit régebb óta tanulja a táncot; a Zöldfoki-szigetek vagy Cabo Verde, Sao Tomé, Guinea-Bissau, Mozambik mint a kizomba hazája. Azt is tudja a többség, hogy a tánc maga az angolai sembából alakult ki. A zenével kapcsolatban Kassav, Eduardo Paim és a zouk hangzik el. Az, hogy ezekből hogyan áll össze a kizomba nevű massza, szerintem már viszonylag kevés embernek van meg.

A gyökerektől a 80-as évekig

A klasszikus kizomba angolana tényleg Angolából származó, lényegében a sembára épülő tánc. Fontos megjegyezni, hogy ma már sokszor más az, amit az interneten vagy buliban kizomba néven lát egy laikus.

Maga a “kizomba” szó, vagyis a “kizombada” kimbundu nyelven (angolai hely nyelvjárás) annyit jelent, hogy party. A 80-as évekig semmilyen táncot vagy zenei stílust nem takart az, hogy kizomba. Azt, hogy ebből a szóból hogyan lett egy stílus neve érdekes sztori, szerintem kevesen tudják, de egyelőre nem árulom el.

A 70-es 80-as években folklór, semba zene és amerikai import volt Angolában leginkább. A rebita és a kabetula nevű hagyományos táncaik már eltűnőben voltak. A fiatalok annyira nem gerjedtek rá a hagyományőrzős dologra.  A szórakozást még a hátsó udvarokon tartott családi összejövetelek jelentették, nem nagyon volt diszkó, mozi meg pláza. Ott táncolták a sembát, majd később a kizombát, kudurot is. A családi zenekarok is ott zenéltek.  Mondhatni, hogy hagyomány, fekete mentalitás például a férfi-nő viszonyt tekintve, és a történelem (portugál gyarmatosítás) is benne van a sembában.

Ngola Ritmos nevű zenekar - 1965

Ngola Ritmos nevű zenekar – 1965

A korai 60-as 70-es években játszott semba zenét máshogy kell kicsit elképzelni, mint a mait. Több volt a törzsi beütés és hagyományos hangszer benne, mint manapság. Aztán persze ez változott az idővel.

Oscar Neves – Mabele:

Tehát a 80-as években a semba volt a legnépszerűbb tánc Angolában. A kizomba, mint olyan még nem létezett.

80-as évek: A kizomba születése

Ahogyan a kizomba, mint zenei műfaj a 80-as években a zouk zene hatására kialakult, a semba tánc is hozzá idomult. A zene evolúciójáról a következő részben írok majd. Kisarkítva mondhatnám, hogy a sembát szerették táncolni és mindenre ezt nyomták, csak lassabb zenére lassabban. A bachatára és zoukra is sembát táncoltak. Így teljesen érthető, hogy a kizomba tánc mozdulatai is a sembából jönnek. Igazából nem is egy tánc volt ez, hanem a semba adaptációja az új romantikusabb zenei stílusra.

Portugália hatása

Az eddig emlegetett afrikai térségek mind portugál gyarmatok voltak többszáz éven át. Innen Portugália szerepe a történetben. PALOP országoknak is szokás nevezni ezeket a portugál ajkú afrikai országokat. A 90-es években Portugália olvasztótégelyében alakult tovább a kizomba tánc.

Zenészek és a kizombát táncoló feketék egy része a függetlenedés után átköltözött Portugáliába. (Angola 1975-ben lett független Portugáliától, idén van a 40. évforduló.) Például a gyakran emlegetett Eduardo Paim is. Az őket ért európai hatásnak jelentős szerepe van a kultúra alakulásában. Emellett különféle gyarmatokról jövők kultúrája is tudott keveredni egymással. Jöttek Angolából, Cabo Verdéről, Mozambikról, Guinea-Bissauról. Legtöbben Portugáliába, de Spanyolországba, Hollandiába és Franciaországba is sokan telepedtek. Az USA-ban például több cabo verdei él, mint magán Cabo Verdén.

Afrikai gyarmatosítása

Afrikai gyarmatosítása

Lisszabonban a 90-es évek elején, a kolóniákról betelepült feketék táncolták továbbra is a saját táncaikat az éjszakai bulikban. Olyan diszkók és szórakozóhelyek voltak, amiket kizárólag a bevándorló afrikaiak látogattak és csak egymás közt táncoltak.  Az európai lakosság nem nézte akkoriban még jó szemmel. Azóta persze már egészen más a helyzet. A csapból is kizomba folyik.

Portugáliában kezdődött el  a kizomba oktatása is valamivel egzaktabb formában. Petchu volt az első, aki elkezdte tanítani a kizombát 1999-2000 körül. Tehát annyira nem volt nagyon régen a dolog, maximum 15 éve. Őt emlegetik a kizomba atyjaként. Zé Barbosával együtt oktatott, aki Cabó Verdéről származik. Együtt tették össze az akkor oktatott kizombát, lépéseket, alapokat kettőjük tudásából.

Azért olyan lényeges, hogy oktatható formába rendszerezték a táncot, mert a kizomba nem olyan tánc, mint egy standard, hogy van egy könyv és az alapján megy a dolog. Alapvetően az afrikaik sem olyan tudományos megközelítéssel gondolkoznak, mint Európában. Van alap lépésből 3-4 és kész. Fordulnak, sétálnak. Emellett a sembából átvett figurákat alkalmazzák. Ezen kívül minden más nem szabályozott és minden más alakul is azóta. Ebből vannak viták, hogy mi kizomba, mi nem az. Petchu abban volt az első, hogy szabályokat fektetett le és oktatható formába öntötte a kizombát. Kitalálta, hogy van a 3 alaplépés például.

Petchu

Petchu

Néhány legendás név mint Kwenda Lima, Avelino, Helio Santos, Tomas Keyta azok, akik a kezdeteknél jelen voltak és kizombát oktattak. De az Afro Latin Connection is szinte kezdetektől a pályán van. Mindenki a saját magával hozott hagyományokra épülő dolgát tette bele. Pechu leginkább angolai törzsi táncokat oktatott, Zé Barbosa a Cabo Verdei stílust tette hozzá, Kwenda Lima később ötvözte tangóval, spirituális beütéssel és így tovább. Fő eleme azért mégiscsak az angolai vonalról érkezett. Ott a mai napig a sembához nagyon hasonló zenékre és módon táncolják a kizombát. Sőt ők a többi dolgot nem tekintik kizombának.

Kwenda Lima

Kwenda Lima

Talán valahol itt kezdett el ketté válni a dolog, ahogy Európába érkezett és az Európában szocializálódott emberek a saját szájuk ízére kezdték formálni.

Kizomba tánc napjainkban

2015-ben már sokkal nehezebb meghatározni, hogy mi tartozik a kizombához. Egyesek az angolai vonalat tekintik annak, van aki kicsit megengedőbb. Aztán vannak mindenféle szörnyűségek is, amik kizomba név alatt futnak. Angolában, Portugáliában, vagy Kelet-Európában más a népszerű, mást táncolnak kizomba címen. Ami nem meglepő, hiszen máshogy szocializálódtak az emberek. Egy feketének bármilyen ütemre természetes, hogy táncolni kezd, míg mi Európában gátlásosak vagyunk és nem jön zsigerből. Ha belegondolunk a dob és a ritmus afrikából származik. A fehér ember inkább a vonós, fúvós, szimfónikus hangszereket találta ki, a melódiát, dallamot. Európában az utóbbi 5 évben kezdett robbanásszerűen terjedni a kizomba, így nincsenek olyan mélyen gyökerező hagyományaink és a modernebb változatokat könnyebben befogadjuk.

Az internet terjedésével a tánc terjedése és átalakulása exponenciálisan felgyorsult. Vannak ismert nem angolai és mégcsak nem is fekete népszerű oktatók, mint például Albir Rojas, akik hip-hopos háttérrel rendelkezik. Ő még talán a mindenki által elismert kategóriába esik.

Albir és Carola

Albir és Carola

Az utóbbi 1-2 évben megjelentek a francia stílust képviselő táncosok és oktatók, például Enah, Moun, Curtis. Ők is saját stílust találtak ki maguknak, amit aztán átvett a táncos világ. Nagy vitákat kavart az, hogy ez is kizomba néven futott, ezért nemrégiben Urban Kiz névre keresztelték. Itthon is vannak french style, french power, urban kiz meg hasonló néven órák, van lehetőség kipróbálni tetszik-e. Országonként változó, hogy a hagyományosabb vonal vagy az újhullám a kedveltebb. Hazánkban talán az utóbbi az erősebb, facebook csoportja is van Urban Kiz Hungary néven.

Nagyjából az utóbbi 10-15 év terméke a kizomba, de az, hogy kb.  5 éve hirtelen elkezdett terjedni Európa többi részén, az leginkább a youtube-nak és az internetnek köszönhető. Milyen furcsa, hogy a szélessávú internet, egy afrikai kultúra terjedését és átalakulását így felpörgette. Egy-egy új figura vagy mozdulat elterjedéséhez elég néhány hét. Nem beszélve a kizombához tartozó zenék terjedéséről és alakulásáról. A közösségi oldalak, soundcloud, mixcloud és egyebek miatt a mobilomon hazafelé meghallgathatom, amit egy hálószobazenész reggel a kávé előtt feljátszott.

Az, hogy ki mit szeret, kinek melyik stílus fekszik, és milyen zenékre szeret táncolni egyéni ízlés dolga. Azt azonban nem árt tudni, milyen zenékre hogyan táncoljunk úgy, hogy az ne legyen teljesen stílusidegen, és mi fér el a zenei stílusban. Például egy angolai kizomba zenére tarraxát és francia stílust vezetni stílusidegen, míg egy Ghetto Zoukra teljesen rendben van az angolai kizomba is. Ehhez pedig tisztában kell lennünk azzal, hogy amire táncolunk az tulajdonképpen mi a fene, ha már nem ebben szocializálódtunk a PALOP lakossággal ellentétben.

A cikk második része:
2. A kizomba zenéről

A szerző, Görcs Gergely rendszeresen tart workshopokat a kizomba kialakulásáról, zeneiségről. Ajánljuk figyelmetekbe facebook oldalát, ahol infókat kaphattok ezekről az alkalmakról: Kyra & Geri Kizomba

Szerző: Görcs Gergely (Dj Geri)